Artikel

Find nøglen til at spare på dine udviklingsomkostninger

Drop1_2560x1600

Det er vores erfaring, at den typiske design- og møbelvirksomhed har udgifter til produktudvikling og tilhørende salgsomkostninger svarende til 15% af deres omsætning. Ved siden af er der markedsføring og udgifter forbundet med at føre produkterne til markedet. Dertil kommer at det ofte kun er 1 ud af 5 produkter, der overlever det første år på markedet.

Men du kan ændre på både succesraten og levetiden for dine produktlanceringer. Det vil betyde en reduktion i dine relative udviklingsomkostninger og derved bidrage positivt til driftsudgifterne for din virksomhed. Vi har samlet tre simple og effektive metoder, der kan hjælpe dig godt fra start, hvis du ønsker at låse op for et større afkast fra jeres produktudvikling.

Blinde_tight_1280x1600

Produktudvikler din virksomhed i blinde? Tag styring og udnyt lettilgængelige indsigter og undgå at falde i de samme huller.

1. Small data giver stor indsigt

Du behøves ikke have adgang til de store markedsanalyser, for at lave en brugbar performance-analyse af din virksomheds produktsortiment. For små og mellemstore virksomheder vil det oftes være nok at kigge ned i den small data man har til rådighed internt. Lav en simpel analyse ved, at dykke ned i produkternes omsætningshistorik, samt distributions- og dækningsgrad. På den måde kan du holde det rette fokus og anvende penge og kræfter på det der allerede virker.

2. Søg viden hos din målgruppe og dine forhandlere

Værdifulde produktindsigter er ikke længere end et telefonopkald eller butiksbesøg væk. Dine forhandlere er tæt på din målgruppe og det er vores erfaring, at de ligger inde med både værdifulde indsigter og interessante observationer, som de med glæde deler ud af. Hvis det er muligt for dig, så kan det være yderst øjenåbnende at tage på et butiksbesøg for, at møde forbrugerne, bedømme dit eget POS-materiale og høre hvordan sælgerne på gulvet taler om dine produkter.

3. Hold dine observationer op imod brandet

Skab et stærkt beslutningsgrundlag ved, at koble din small data og dine observationer. Hold det samlede billede op imod dit brand og dine produkters eksisterende position i markedet. Spot de mønstre der går igen og udnyt de friske indsigter om målgruppens behov til at ændre konteksten for produkterne med størst udviklingspotentiale. Måske du identificerer en ny trend, der kan være med til at give nyt liv til et godt produkt. Eller måske du kan dreje fortællingen for en af dine bestsellere og derved give den klassikerpotentiale.

Hvad er nøglen til at spare på udviklingsomkostningerne?

Vi har inviteret Søren Schriver til at dele sine erfaringer til denne artikel, baseret på sin rolle som bestyrelsesformand og medejer af design- og møbelbrandet MENU. Hør Søren dele sine erfaringer med, hvordan man nemt kan skabe ny indsigt i sit produktsortiment.

Sæt dig godt tilrette og modtag hele artikelserien i din indbakke.

MadsKatholm_2021_Linkedin

Utilfreds med succesraten og levetiden for dine produkter?

Har du et ønske om, at låse op for et større afkast fra jeres produktudvikling, så lad os tage en indledende snak om, hvor nøgleindsigterne kunne ligge i din virksomhed.

Vores fokus er på det der er vigtigt for din forretning og dit brand – og kun det.

Vestergade 49B
8000 Aarhus C

+45 42 42 80 52
kontakt@vulkanbureau.dk

Copyright © Vulkan