Sådan tester du den tekniske kvalitet af din hjemmeside

Vidste du, at du nemt selv kan teste, hvordan dit website performer? I denne artikel giver vi dig et overblik på tre af branchens mest anerkendte tests.

Hvorfor teste din hjemmeside?

Ifølge Google går 53 pct. af mobil webtrafik tabt, hvis det tager mere end tre sekunder at indlæse en hjemmeside fra en mobil enhed. Holder vi det op mod, at over halvdelen af webtrafikken til de fleste websites kommer fra mobile enheder, så tager det ikke lang tid at regne ud, hvor stor en procentdel af dine besøgende, der måske giver op.
Har du tænkt over hvor lang tid dine kunder venter på dit website? Herunder beskriver vi tre af branchens mest anerkendte tests, der kan give dig et bedre billede af, hvordan dit website performer.

Lighthouse Chrome Extension

Lighthouse er den mest dybdegående test, der giver dit website en score i fem forskellige kategorier og en dertilhørende liste med forbedringsforslag. Testen er anerkendt af Google, der også bidrager til udviklingen af den. Dit website vil få en score fra 0 til 100 i kategorierne performance, progressive web app, accessibility, best practices og SEO.

Performance:
Scoren, man får i performance, er baseret på, hvor hurtigt indholdet indlæses på skærmen og hvor godt dit website er optimeret. Det er en særdeles svær kategori at score topkarakter i, fordi testen kigger på, hvor hurtigt løsningen indlæses og ikke kun på, hvor godt optimeret løsningen er rent teknisk.

Progressive Web App:
Progressive web apps er direkte konkurrenter til native apps, som du kender det fra din App Store på mobilen. Et website kan i dag laves, så det fungerer offline og som en genvej direkte fra din startskærm. Det er funktionaliteten, der gør dette muligt, og det er det, dit website får en score på i denne kategori.

Accessibility:
Denne kategori handler om tilgængeligheden på tværs af enheder (mobil, desktop, screenreaders, osv.). Testen kigger på, hvordan din hjemmesides kode er struktureret, om den er læsbar for brugeren og ikke mindst de forskellige enheder og medier, der skal fortolke den.

Best practices:
I denne del af testen gennemgås en lang række revisionspunkter, som bør være opfyldte for at sikre et godt teknisk fundament for dit website. Der kigges på både sikkerhed og brugeroplevelse.

SEO:
Slutteligt testes dit website for, om den fundamentale tekniske SEO er på plads. Det er et vigtigt parameter i forhold til, om dit website er læsbart for søgemaskinerne. Her burde alle, der er seriøse med deres SEO score 100.

Prøv Lighouse Chrome Extension

Test My Site by Google

Test My Site er en test, der er udviklet af Google. Det primære formål med testen er at belyse, hvor mange besøg du eventuelt går glip af pga. af din indlæsningstid. Det er en nem måde at få overblikket på dit websites performance på tværs af enheder — fra mobil til desktop. Testen holder din indlæsningstid op mod rigtige data, som Google har samlet, og giver på det grundlag et billede af dit websites potentiale og sammenligner din performance med websites fra samme branche.

Testen giver dig en liste med forbedringsforslag, der kan højne kundeoplevelsen. Du skal blot indtaste din webadresse og vente et par minutter, mens testen scanner dit website. Derefter bliver du præsenteret for en simpel konklusion og en række scores. Hvis du ønsker det, kan du downloade en mere detaljeret rapport, der giver dig et mere dybdegående indblik i, hvad der bør forbedres.

Prøv Test My Site by Google

PageSpeed Insights by Google

Denne test er udviklet af Google og fokuserer udelukkende på dit websites indlæsningshastighed. Som vi var inde på i indledningen, så er indlæsningshastigheden et virkelig vigtigt parameter, hvis du gerne vil fastholde de besøgende på dit website. Dit website får tildelt en score fra 0 til 100 for både mobil og desktop.

Prøv PageSpeed Insights

Hvordan aflæser og bruger jeg resultaterne fra de tre tests?

Hvis du ønsker at danne dig det fulde billede af, hvordan dit website performer, bør du teste dit website i alle ovenstående tests. Herefter vil du have en fornemmelse af, om dit website hovedsageligt scorer høje karakterer eller om det hele lyser rødt. Hvis du ønsker at dykke ned i de forskellige anbefalinger, som testene kommer med, så vil vi anbefale, at du gennemgår forbedringsforslagene med den teknisk ansvarlige i jeres team.

Du er altid velkommen til at sende dine testresultater forbi vores team hos Vulkan Bureau, hvis du eller dit team ikke har de tekniske kompetencer og ønsker vores rådgivning. Du kan bare sende en mail til Peter på nedenstående oplysninger, så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.

Peter Laursen

Har I brug for at styrke jeres digitale tilstedeværelse?

Kontakt os venligst og lad os holde et uforpligtende møde, hvor vi kan vende potentialet og mulighederne for jeres brand. Skriv eller ring til Peter på nedenstående oplysninger.