Artikel
Vi møder flere ejerledere i danske virksomheder, som i denne tid sidder med en meget mærkelig smag i munden. Mange har haft et nærmest urealistik godt år, og flere har slået rekorder, som de før kun turde drømme om. Optimismen efter coronatiderne førte opsving med sig, der i starten var kærkomne, men som nu bider mange i haserne. Hvad er forklaringen?
Bullwhip-effekten er kort fortalt et forsyningskædefænomen, der beskriver, hvordan selv små udsving i efterspørgslen på detailniveau kan forårsage gradvist større udsving i efterspørgslen på engros-, distributør-, producent- og råvareleverandørniveau.
Resultatet bliver et ræs om at sikre leveringsdygtighed og forhindre varemangel, som vokser sig gradvis større og større og til sidst bliver en boble, der sprænger, og i særdeleshed ender med at gå ud over dem, der ligger i enden af denne forsyningskæde.
Vi blev introduceret for fænomenet af Bo Hammer Pedersen fra industrivirksomheden Aviatech, som lavede et glimrende oplæg omkring netop denne problematik, og man må sige, at det er et fænomen, man desværre ser den negative effekt af på daglig basis i de branche-relaterede medier.
Mange kæmper med overdimensionerede varelagre koblet med et økonomisk pres fra bankerne. Flere nedjusterer forventninger til næste år, forbereder sig på at afskedige ansatte eller bliver fristet til at komme af med varerne med store nedskrivninger.
Fra et branding synspunkt er svaret nej.
Udfordringen er at efterspørgslen i markedet ikke er der lige nu. Inflation, frygten for recession og generelt afmatning af markedet betyder at det er umådeligt svært at piske gang i efterspørgslen. Så I stedet for at forsøge at hente det tabte ind med hurtige salg og gode tilbud, skal du tænke langsigtet og bruge tiden på at planlægge, hvordan du kan sikre at kunderne vælger netop din virksomhed eller dit produkt på lang sigt. På den måde undgår du at sætte den opbyggede brandloyalitet mellem dig og dine kunder på spil.
Uanset hvilke af ovenstående scenarier, der er mulige eller relevante for dig, så er vores råd til dig, at du ikke skal være nervøs for at gå i dialog med dine kunder. Spørg dem om hvad der er vigtigt for dem, hvad der betyder noget for dem lige nu og sørg for at få tilpasset dine salgsargumenter til deres behov.
Aarhus
Vestergade 49B
8000 Aarhus C
Viborg
Erik Ejegods Vej 16, 2
8800 Viborg
Kontakt
+45 42 42 80 52
kontakt@vulkanbureau.dk
Copyright © Vulkan — CVR 35631496