De Danske Gærfabrikker

2017 – Aktiv
Manifestering af positionen som specialist og markedsleder i Danmark
Opgavetype
Markedspositionering
Leverancer
Brand strategi Brand kommunikation Visuel Identitet Emballagekoncepter Strategiske initiativer Touchpoint strategi Brandaktivering
De Danske Gærfabrikker har siden 1973 fremstillet noget af verdens bedste gær, hvilket med tiden har gjort dem til en fast del af danskernes bagekøkken. Vi har hjulpet med at øge og fastholde den store loyalitet hos både detailforhandlere og forbrugere i hele Danmark.
Situationen

Det kræver sit at opbygge og bevare en veletableret position i et marked, hvor flere og større spillere kæmper om opmærksomheden. Det var udgangspunket for at ledelsen i De Danske Gærfabrikker i 2017 kontaktede Vulkan med ønsket om, at styrke og manifestere virksomhedens position på det danske detailmarked og bringe Malteserkorsbrandet endnu tættere på de danske forbrugere.

Samarbejdet

Siden har vi fungeret som strategisk sparringspartner for De Danske Gærfabrikker’s brandingansvarlige og ledelse med fokus på markedspositionering og styrkelse af brandet på tværs af alt fra produkter til eksterne og egne kontaktpunkter. Altid med særlig opmærksomhed på at videreføre virksomhedens unikke arv, men samtidig med fokus på at skabe et brand, der fortsat er relevant for tidens bageentusiaster.

De Danske Gærfabrikker
De Danske Gærfabrikker
De Danske Gærfabrikker
De Danske Gærfabrikker
De Danske Gærfabrikker
De Danske Gærfabrikker

Udvalgte strategiske indsatsområder

Peter Laursen
Konsulent & Partner
peter@vulkanbureau.dk
Den samlende fortælling

Gennem årene havde De Danske Gærfabrikker løbende lanceret nye produkter og initiativer i takt med udviklingen af virksomhedens position på markedet. Med tiden pegede ikke alle indsatserne i samme retning, og derfor blev et strategisk fokusområde at skabe en tydeligere helhed omkring De Danske Gærfabrikker’s brandunivers. Til det formål er der blevet lanceret en ny kommunikationsplatform med titlen “Vi hæver niveauet”, der siden har været omdrejningspunkt for alle nye initiativer og produktlanceringer.

Etablering af en bagebevægelse

Med ambitionen om at skabe en endnu stærkere relation med de danske forbrugere blev der i efteråret 2017, på bagerens fødselsdag den 11/11, lanceret et levende community for passionerede bageentusiaster. Formålet med det strategiske initiativ har været at skabe en rum, hvor De Danske Gærfabrikker kan dyrke bageglæden med ligesindede og dele ud af virksomhedens opskrifter, tekniske tricks og store viden omkring gær og bagning. Indenfor kun 4 år er det lykkedes at samle et community på mere end 40.000 passionerede bagerepræsentanter.

Lancering af specialprodukter

Som en del af det strategiske fokus er der blevet arbejdet med bedre at udnytte virksomhedens specialistkompetencer indenfor gærproduktion. Det har betydet, at man i organisationen har sat større fokus på udvikling af nye produkter til detailmarkedet. I den forbindelse kunne man i 2018 lancere produktet Vitamin D-gær, der er udviklet med en patenteret teknik, hvor gæren danner D-vitaminer på en naturlig måde i produktionsprocessen. Det første af flere nye specialprodukter til de danske forbrugere fra De Danske Gærfabrikker.

Landsdækkende brandaktivering

Selvom De Danske Gærfabrikker har en høj kendskabsgrad hos danskerne, så har et vigtigt fokusområde i positioneringsarbejdet været at aktivere brandets produkter og fortælling på tværs af flere kanaler og medier, end virksomheden tidligere har gjort. Det er sket via faste løbende marketinginitiativer og større landsdækkende kampagneindsatser. Alt sammen med fokus på at bevare den stærke position i både forhandlernes og forbrugernes bevidsthed.

Intern forankring og stolthed

De Danske Gærfabrikker har en stærk intern kultur i virksomheden, hvilket har positiv indvirkning på fastholdelse af og arbejdsglæden blandt medarbejderne. Derfor har det som en del af den strategiske proces været essentielt at skabe en tydeligere forankring af virksomhedens kultur i brandets eksterne kommunikation. Både med målet om at være mere åbne overfor omverdenen, men også med ambitionen om at styrke den interne stolthed blandt alle medarbejderne.