Hoptimist®
Hoptimist® begyndte sin rejse tilbage i slutningen af 60’erne, men gik siden i glemmebogen som et kært barndomsminde. Vi har hjulpet med den succesfulde genrejsning af Hoptimist®, som et anerkendt designbrand på tværs af mere end 20 forskellige lande.
Situationen
Da Gustav Ehrenreich tilbage i 1960’erne designede sin første Hoptimist®, blev den hurtigt en international bestseller. Med tiden forsvandt brandet og produkterne helt fra markedet. Men i 2009 genopstod Hoptimist® som virksomhed og vi har været så heldige, at være med på rejsen hele vejen fra start og frem til salget af virksomheden til F&H Group i 2021. Efterfølgende er vi fortsat som ekstern sparringspartner for brandets nye ejere.
Løsningen
Igennem de første mere end 10 års samarbejde fungerede vi som tæt sparringspartner for virksomhedens ledelse, hvor vi bidrog på strategisk niveau og hele vejen rundt om brandet fra produktudvikling og visuel identitet til kommunikation og brandaktivering på tværs af alle virksomhedens kanaler. En succesfuld vækstrejse med målet om at sprede smil, optimisme og godt humør.
Udvalgte strategiske indsatsområder
Gennem alle årene har det været essentielt at holde et skarpt kundefokus i takt med ekspansionen af virksomheden til nye internationale markeder. Det har gjort det enklere at identificere potentielle nye forhandlere på de enkelte markeder og bidraget til at kunne skabe mere effektiv og målrettet kommunikation i det efterfølgende salgsarbejde direkte til slutkunderne.
Det oprindelige produktsortiment fra 1960’erne bestod af 4 Hoptimister i forskellige størrelsesvarianter. Siden da er sortimentet blev udvidet med en lang række nye varianter og flere nye kollektioner med målet om at skabe flere produktniveauer. Fra de originale klassiske Hoptimister til nye tematiserede universer og de mere eksklusive varianter i træ og metaller. Det har været med til at sikre, at forhandlerne hele tiden har kunne tilbyde nye spændende produkter til den voksende gruppe af loyale kernekunder.
Med sloganet "Make every day a little more Joyful” kæmper Hoptimist® for at sprede smil, optimisme og godt humør på tværs af alle deres aktive markeder. Til at bakke denne mission op er der gennem årene blevet arbejdet med at dyrke fællesskabet og skabe initiativer, der har kunne manifestere dette aspekt af brandet. Det er blevet gjort gennem samarbejder med bl.a. Hospitalsklovnene og Team Rynkeby. I dag tæller den glade bevægelse mere end 40.000 følgere på tværs af brandets sociale medier.
I takt med at Hoptimist® har udvidet på tværs af flere og større markeder, har det krævet et stort strategisk fokus på at sikre opmærksomhed omkring brandet i både nye og eksisterende lande. Der er blevet arbejdet målrettet med at forankre og aktivere brandet overfor både slutkunderne og ikke mindst forhandlerne. Det har krævet kampagneindsatser både online og i butikkerne samt repræsentation af brandet på flere og større messer på tværs af hele Europa.
Siden relanceringen af Hoptimist® i 2009 er e-handel blevet en naturlig del af det at drive en designvirksomhed, og det har gennem årene været et vigtigt værktøj i forbindelse med introduktion af branduniverset og produkterne på nye markeder. Altid med fokus på at sikre, at hele sortimentet af glade Hoptimister er tilgængeligt for de mest loyale kunder i hele verden.
“Som en del af vores strategi, vil vi gerne have ejerskab over brands, der også er stærke udenfor Skandinavien, og der passer Hoptimist® perfekt i vores portefølje”.
“Genetableringen af positionen som et dansk designikon blev manifesteret i 2015, da Andreas Mogensen tog en Hoptimist® med til at repræsentere Danmark på sin første rejse i rummet. Det var vi stolte af at være en del af”.