Den simple vej til et højere profitniveau
Sidder du nogensinde med følelsen af at nogle af dine produkter ikke opnår et relevant profitniveau? Og at du har for mange udgifter forbundet med produktudvikling — som aldrig kommer ind igen? Vi møder mange virksomhedsejere med denne problemstilling.
Det er vores erfaring, at små og mellemstore virksomheder har udgifter til produktudvikling og tilhørende salgsomkostninger svarende til 15% af deres omsætning. Ved siden af det er der markedsføring og udgifter forbundet med at føre produkterne til markedet.
Og til det væsentligste. Vi ser en klar tendens, hvor det oftes kun er 1 ud af 5 produkter, der overlever det første år på markedet og i nogle brancher endnu færre. Det betyder, at helt op til 80% af de udviklingsomkostninger, der er forbundet med nyudviklinger går tabt, da produkterne aldrig opnår et egentligt profitpunkt.
De seneste 10 år har vi erfaret, at det ikke nødvendigvis kræver komplekse metoder eller dyre markedsundersøgelser, at ændre på succesraten og levetiden for produkter, der endnu ikke har opnået deres fulde potentiale. Herunder har vi samlet tre simple steps, som for os har vist sig at være effektive, når vi arbejder med at låse op for et større afkast fra et eksisterende produkt eller en produktserie.
1. Skab stor indsigt — med small data
Gennem tiden har vi lært at det for små og mellemstore virksomheder oftes vil være nok at kigge ned i den small data, der er til rådighed internt i virksomheden. Vi arbejder med en simpel analyse, hvor vi sammen med kunden dykker ned i produktets omsætningshistorik, samt distributions- og dækningsgrad. På den måde kan vi nemt skabe et overblik for, hvad der virker godt og hvad der virker skidt for produktet i dag. Derefter sætter vi fokus på de områder, hvor vi vurderer at både penge og kræfter anvendes bedst. Vores holdning er, at man ikke behøves have adgang til en stor markedsanalyse, for at lave en brugbar og effektiv performance-analyse af et produktsortiment.
2. Din målgruppe og dine forhandlere gemmer på guldkorn
Vi arbejder med både telefoninterviews, digitale surveys og butiksbesøg, når vi afsøger markedet for værdifulde indsigter. Tre discipliner, der er nemme at gå til og som efter vores erfaring er en stor guldgrube af relevant viden. Der skal ikke mange telefonsamtaler til, at danne sig et relevant og opdateret billede af, hvilke behov der fylder mest hos målgruppen. Og der ligger rigtig mange interessante observationer i et butiksbesøg. Her har man mulighed for at tale direkte med både forhandleren og målgruppen, samt bedømme produktets emballage og tilhørende POS-materiale i sin egentlige kontekst.
3. Transformer dit produkt og indfri potentialet
Når vi har indhentet den produktindsigt, som vi vurderer er nødvendig, samler vi alle observationer og skaber derigennem et simpelt beslutningsgrundlag. Vi kigger på hvilke behov og forventninger kunderne har nu, som de ikke havde sidste år, samt hvilke nye markedstrends vi bør prioritere. Sammen med kunden holder vi den nye viden op imod produktets brand og konkluderer hvilke indsigter, der skal være centrale i den transformation produktet bør gennemgå for at indfri sit egentlige potentiale.
En del af artikelserien. Få mere forretning ud af dine eksisterende produkter.
Hvad er nøglen til at spare på udviklingsomkostningerne?
Vi har inviteret Søren Schriver til at dele sine erfaringer til denne artikel, baseret på sin rolle som bestyrelsesformand og medejer af design- og møbelbrandet MENU. Hør Søren dele sine erfaringer med, hvordan man nemt kan skabe ny indsigt i sit produktsortiment.