Indsigt

Giv nyt liv til dine gode produkter

Knap nok havde Corona pandemien sluppet grebet før end en forsyningskrise ramte det globale marked. Direkte efterfulgt af energikrise og inflation på rekordniveau i Europa.

Sammenfaldet af alle disse kriser har betydet, at en stor andel ejerledere på tværs af brancher oplever at være ramt Bullwhip-effekten. Resultatet er overfyldt lagre. Der er simpelthen blevet købt mere ind, end markedet og kunderne har været parate til at aftage.

Men hvad gør du, når dit lager er fyldt med gode produkter, der skal afsættes i et marked med lavere efterspørgsel end normalt? Krise eller ej, så vil det ofte være en god investering at bruge energi på, at give nyt liv til de produkter, som du allerede har investeret både tid og ressourcer i at udvikle.

Herunder har vi samlet to indgangsvinkler til, hvordan du med simple kommunikative midler kan rebrande og give dine produkter fornyet aktualitet i markedet. Alt sammen uden at skulle ændre et eneste parameter på selve produktet. Det handler kort og godt om iscenesættelsen og om at anvende dugfriske indsigter om målgruppens behov.

Skab en ny fortælling i produktets vante rammer

Om du arbejder med business to business eller sælger direkte til forbrugerne, så vil du før eller siden opleve at din målgruppe er i konstant bevægelse. Hvad der tidligere var vigtigt for dine kunder, er det måske ikke længere i dag.

Derfor vil det være en gode idé at indsamle friske indsigter om produktet, så du kender din målgruppes aktuelle behov. Start med de produkter, som du tror allermest på eller som vil skabe størst værdi for dig, at få afsat fra dit lager på den korte bane. Fokusér på produktets nuværende distributionskanaler, når du indsamler og analyserer indsigter om dine kunders aktuelle behov. Det er oftes der, du vil kunne skabe den hurtigst mærkbare effekt på dine salgstal.

Anvend de væsentligste indsigter til at skabe en ny fortælling omkring produktet. Det kan være, at der er behov for at gamle selling points skal genoplives, da de igen er blevet aktuelle hos målgruppen. Det kan være, at der er opstået nye selling points, som vil være værdifulde at skubbe helt i front i produktets fortælling.

Din opgave bliver helt enkelt at skabe en fortælling, der kan sikre at målgruppen forstår, hvorfor dit produkt er det eneste rigtige valg fremfor alternativerne, netop nu. Og derved skabe fornyet momentum for et godt produkt i en tid, hvor alle kæmper om opmærksomheden – i håbet om at få tømt deres overdimensionerede lagre.

Iscenesæt dit produkt i en ny kontekst

En anden og effektiv metode til at skabe en ny og aktuel fortælling omkring et af dine gode produkter er, at prøve at ændre dit nuværende tankesæt for produktet. Et scenarie til den indgangsvinkel kunne være eksemplet beskrevet herunder.

– Du har udviklet en bænk med et eksklusivt stel i pulverlakeret stål og en komfortabel siddeflade udformet i egetræ. Produktet har frem til i dag været markedsført til den moderne børnefamilie, der sætter pris på kvalitet og som ønsker at skabe tættere samvær omkring spisebordet. Men hvad ville der ske med fortællingen om produktet, hvis du placerede produktet i en ny og anderledes kontekst?

– Du har fået indsigt i at antallet af orangerier er vokset enormt i løbet af Corona-tiden. Er der potentiale i en fortælling om bænken til den grønne oase? Eller måske altanbænken til den moderne storbylejlighed, hvor danskerne også har investeret i fornyelse i samme periode. Eller måske kunne bænken finde plads hos de mange virksomheder, der er begyndt at indrette loungeområder for at give hjemmekontoret lidt modspil.

Selvom at ovenstående scenarier kan lyde lidt banale, så kan tankegangen i mange tilfælde være med til at udvide eller skabe et nyt marked for dit produkt. Og I sidste ende bidrage positivt til både din bundlinje og de forhøjede lagertal.

Vejen til at give nyt liv til dine gode produkter behøves ikke være lang. Det handler i nogle tilfælde blot om at forme en ny fortælling, der vil kunne gøre det attraktivt for en eksisterende eller ny målgruppe. Don’t kill your darlings.

En del af artikelserien: Få mere forretning ud af dine eksisterende produkter.